Tiistaina 17.4. pieni osa tuotantotiimiä körötteli päivänsä ratoksi Kauhavalle ihmettelemään, että minkälainen paikka meillä oikein on syksyllä käytössä. Vierailu oli hyvin tärkeä, sillä kaikki käytäntöön liittyvä suunnittelu tehdään reissulla kerätyn tiedon pohjalta. Meillä oli siis lista selvitettävistä asioista, mittanauha, kamera ja muistiinpanovälineet valmiudessa. Ei ollut varaa jättää kysymättä keskeisiä asioita, sillä minkä tahansa selvittäminen sähköpostitse on aina vähemmän mielekästä. Vastassa meitä oli LSK Business Parkin projektipäällikkö Eemeli Jokelainen, jonka kanssa neuvotteluita vuokrasopimuksesta on käyty marraskuusta lähtien. Asioista sopiminen kasvotusten sujui varsin rennolla asenteella, ja kaikilla on odotukset korkealla tulevan suhteen.
Kahden ja puolen tunnin intensiivikierros kattoi kaikki hotellikompleksin käytössä olevat tilat, hangaarin toimistosiipineen ja lennonjohtorakennuksen. Paikka oli vielä parempi ja käyttöömme sopivampi, kuin ensimmäisen visiitin pohjalta muistelin. Viime lokakuussa tehdyn vierailun aikaan meillä ei ollut vielä tarkkaa konseptia pelille, vaan palaset loksahtivat tilojen perusteella paikoilleen. Olikin aika mieletön tunne uuden tiedon valossa tutkailla nurkkia, ja nähdä jo miten Triton herää niissä henkiin.
Hotelli
Alueen sydän on kaunis, vanha hotelliksi muunnettu rakennus. Hotelli on todennäköisesti vain meidän käytössämme tapahtuman aikana. Käytännössä kaikki hotelli-tason huoneet on jo myyty, ja runsas määrä hostellihuoneitakin. Tämä tarkoittaa, että pelaajilla on kivasti lääniä hengailla ja tutustua toisiinsa. Hostelli-kerroksessa on avoin keittiö kaikille käytettäväksi, toisen sivusiiven aamupalahuone muutetaan majoituskäyttöön ja vastaanottotiskin vierestä aukeavassa osastossa on tilat pelata vaikka biljardia. Ainakin aftereiden yhteydessä kyseinen hengailusiipi lienee ahkerassa käytössä, sillä hotellin tiskiltä voi ostaa illan ratoksi oluen tai pari.
Alkubriiffi pidetään hotellin auditoriossa, jonka vieressä on käytössä neukkareita ja luokkia työpajoja varten. Samasta siivestä löytyy myös tilava saunaosasto aftereiden ajaksi.
Kaikkiaan käyttöömme tulevat tilat majoitusalueelta olivat paremmat, kuin osasin toivoa. Pelin henkilökunta hoitaa vastaanottotiskiä perjantain läpi, sekä sunnuntaina avainten luovutuksen yli.
Hangaari
Isoin kysymysmerkki oli hangaari. Edellisellä käynnillä tein impulsiivisen päätöksen varata hangaarin käyttöömme metatilaksi. Miksi? Koska voi.
Meillä oli konsepti tilaa vievälle metakohtaukselle, mutta hangaarin käyttöönotto ikäänkuin pumppasi suunnitelmaan steroideja. Muutaman kuvan ja hatarien muistikuvien pohjalta hahmottelin toteutusta, jota olemme tekniikkatiimin kanssa vieneet eteenpäin. Varmistus kaiken onnistumisesta sai silti odottaa vierailuun asti. Sain huokaista helpotuksesta, sillä tila soveltuu käyttöön erinomaisesti. Edes pelkomme mahdollisista haasteista pimentää tila eivät toteudu. Paikalla oli myös hämmentävä määrä tavaraa valmiiksi, jonka olimme valmistautuneet raahamaan paikalle kauempaa. Ei kuulu valittaa, kun elämä helpottuu. En kehtaa avata hangaariin liittyviä yksityiskohtia enempää, pysyköön mokoma mahdollisimman yllätyksellisenä mahdollisimman pitkään.
Tritonin ihmemaa
Hangaarin huomattavasti isommat avoimet kysymykset olivat siirtäneet huomioni pois lennonjohtorakennuksesta, joka tarjoilee ilman panostustakin hyvät puitteet immersiolle. Nyt pelin vaatimukset ja ensimmäiset suunnitelmat taskussa paikkaa katsastaessa avautui sen täysi potentiaali minulle kenties ensimmäistä kertaa.
Pari isompaa toimistotilaa saadaan näpsäkästi taivutettua Omnionin ja Genicin toimistoiksi. Loput tilat, neukkarit ja briiffaushuone, riittävän mainiosti koko pelaajaporukalle. Armeijan toimistokäytössä ollut ympäristö on varmasti paras mahdollinen simuloimaan… armeijan hallinnoimaa toimistoa. Scifi-elementtien ja työympäristön rakentaminen tiloihin on iso ponnistus, mutta ei vaadi niinkään solmuille venymistä ja pelaajien immersion ja mielikuvituksen rajojen koettelua, kuin vain asioiden tuomista paikalle ja pystytystä.
Bunkkerihommat
Näin Lotka-Volterrasta vieläkin toipuvana voi vain todeta, että tuntui kotoisalta mennä tutkailemaan bunkkerin käytävää ja tiloja. Bunkkeri ei ole mitenkään valtava, mutta ei sen tarvitse pelissä fasilitoidakaan kuin Sotakarjujen häkkiä ja in-game laboratoriota. Tila on hyvin immersiivinen ilman mitään panostustakin, ja karjuille osoitettu tilakin on valmiiksi häkkiseinällä eristetty. Odotamme kierreportaita pitkin roudausta mielenkiinnolla.
Tornitouhut
Tornin tarkan käyttötarkoituksen määrittäminen on haastavaa. Se on käytännössä muunnettu neukkariksi, joten puitteiltaan se on erinomainen, mutta emme halua rajata tilaa jonkin hahmoryhmän eksklusiiviseen käyttöön. Torni on erityinen elementti pelissä, ja mahdollisesti ainoa tila josta pelin aikana näkee ulos. Tila on alustavasti määritelty Tritonin henkilökunnan hallinnolliseksi tilaksi, ja todennäköisesti tämä suunnitelma pitää. Aiomme silti kiinnittää erityistä huomiota käytön suunnitteluun ja briiffaamiseen, jotta mahdollisimman monella olisi pelissä asiaa torniin, tai uskaltaisi mennä sitä ihmettelemään ihan muuten vain. Sama periaate pätee aivan kaikkiin tiloihin pelissä. Jokainen hahmo omaa saman turvaluokituksen, eikä Tritonin “avointen ovien päivänä” pitäisi olla kenelläkään syytä olla kävelemättä juuri niihin tiloihin mihin haluaa.
Summa summarum
Ollaan tässä aika kaukana mistä tahansa leirikeskuksesta tai laitosympäristöstä, vaikka tietyllä tavalla laitosympäristö tämäkin on. Meillä on käytössämme käytännössä tyhjiä rakennuksia, ja saamme täyttää tilan miten parhaaksi näemme.
Tiimillä on käytössään hangaarin toimistosiipi torstaista maanantaihin asti. Karavaani lähtee kohti Kauhavaa joko keskiviikkoyönä tai torstaina hyvin aikaisin. Jos aloitamme rakentamisen vajaata kahta vuorokautta ennen pelin alkuvihellystä, ehdimme saada kaiken valmiiksi. Mutta tämä ei missään nimessä ole toteutus, joka rakennetaan muutamaa tuntia ennen peliä ja puretaan heti sen jälkeen. Tämä on kaikkinensa viikon ympäri kestävä työ, joka alkaa peliviikon tiistaina tavaroita pakatessa ja päättyy viikkoa myöhemmin kuorma-auton palautukseen.
Kaikkinensa Proteuksen työvoima toteutusviikonloppuna on melkein puolet pelin koosta. Voitte kuvitella, mitä se tarkoittaa työmäärässä. 🙂
Tiimi jatkaa seuraavaksi lipunmyynnin loppupuristuksen parissa, ja huhtikuun jälkeen hahmojen työstö rullaa vauhtiin. Ensimmäisten proppien suunnittelu on käynnissä, Triton-terminaalin ohjelmoinnissa pistetään iso vaihde silmään, ja pelaajahuolto on valmiina ottamaan pelaajista koppia toukokuun alusta.
Kaikkiaan reissusta jäi mielettömän hyvä fiilis ja töitä projektin eteen tekee ilolla.
– Vera Schneider
Vastaava tuottaja